Monday, February 27, 2012

Kemoterapi Untuk Kanser Darah

 


Klinikal dan patologi, leukemia dibahagikan kepada pelbagai kumpulan yang besar. Bahagian pertama adalah antara akut dan kronik bentuk:
  • Leukemia akut dicirikan oleh peningkatan pesat dalam bilangan sel darah yang belum matang. Kesesakan disebabkan sel-sel tersebut membuat sumsum tulang tidak dapat menghasilkan sel darah yang sihat. Rawatan segera diperlukan dalam leukemia akut disebabkan oleh perkembangan pesat dan pengumpulan sel-sel malignan, yang kemudiannya melimpah ke dalam aliran darah dan merebak ke organ-organ badan yang lain. Bentuk akut leukemia adalah bentuk yang paling biasa kerana leukemia di kalangan kanak-kanak .
  • Leukemia Kronik dicirikan oleh berlebihan membina agak matang, tetapi masih tidak normal, sel darah putih. Biasanya mengambil bulan atau tahun untuk kemajuan, sel-sel yang dihasilkan pada kadar yang lebih tinggi daripada biasa, menyebabkan banyak sel-sel abnormal darah putih. Manakala leukemia akut perlu dirawat dengan segera, borang kronik kadang-kadang dipantau untuk beberapa waktu sebelum rawatan bagi memastikan keberkesanan yang maksimum terapi. Leukemia kronik biasanya berlaku dalam orang yang lebih tua, tetapi secara teori boleh berlaku dalam mana-mana kumpulan umur.
Selain itu, penyakit dibahagikan lagi mengikut jenis sel darah terjejas. Perpecahan ini membahagikan leukemia ke leukemia lymphoblastic atau Limfosit dan mieloid atau leukemia myelogenous yang:
  • Dalam Leukemia Limfosit lymphoblastic atau , perubahan  kanser  berlaku dalam jenis sel sumsum yang biasanya menyala limfosit bentuk , jangkitan-melawan sel-sel sistem imun. Leukemia yang paling Limfosit melibatkan subjenis khusus limfosit, sel B.
  • Dalam mieloid atau leukemia mylogenous yang , perubahan   kanser   berlaku dalam satu jenis sel sum-sum yang biasanya akan menyala untuk membentuk sel-sel darah merah , beberapa lain-lain jenis sel darah putih dan platelet .
Menggabungkan kedua-dua klasifikasi ini menyediakan sebanyak empat kategori utama. Dalam setiap satu daripada keempat-empat kategori utama, terdapat sejenis subkategori beberapa. Akhirnya, beberapa jenis jarang berlaku biasanya dianggap berada di luar skim klasifikasi ini.
  • Leukemia akut lymphoblastic (ALL) adalah jenis yang paling biasa leukemia di kalangan kanak-kanak. Penyakit ini juga memberi kesan kepada orang dewasa, terutamanya mereka yang berumur 65 tahun dan lebih tua. Rawatan standard melibatkan kemoterapi dan radioterapi. Kadar kelangsungan hidup berbeza mengikut umur: 85% di kalangan kanak-kanak dan 50% di kalangan orang dewasa.  subjenis termasuk prekursor leukiemia B akut lymphoblastic, pelopor leukemia T lymphoblastic akut, leukemia Burkitt, dan leukemia biphenotypic akut.
  • Limfosit leukemia kronik (CLL) paling sering menimpa orang dewasa yang berumur lebih 55 tahun. Ia kadang-kadang berlaku di kalangan orang dewasa yang lebih muda, tetapi ia hampir tidak pernah menjejaskan kanak-kanak. Dua pertiga daripada penduduk yang terlibat adalah lelaki. Kadar survival lima tahun adalah 75%. Ia tidak boleh diubati, tetapi terdapat banyak rawatan yang berkesan. Satu subjenis B-sel leukemia prolymphocytic , penyakit yang lebih agresif.
  • Myelogenous leukemia akut (AML) berlaku lebih biasa di kalangan orang dewasa berbanding di kalangan kanak-kanak, dan lebih biasa bagi lelaki berbanding wanita. AML dirawat dengan kemoterapi. Kadar survival lima tahun adalah 40%. subjenis AML termasuk leukemia akut promyelocytic , akut leukemia myeloblastic , dan leukemia megakaryoblastic yang akut .
  • Myelogenous leukemia kronik (CML) berlaku terutamanya di kalangan orang dewasa. Satu jumlah yang sangat kecil kanak-kanak juga mendapat penyakit ini. Rawatan adalah dengan imatinib(Gleevec di Amerika Syarikat, Glivec di Eropah) atau dadah lain. Kadar survival lima tahun adalah 90%.  Satu subjenis leukemia monocytic kronik .
  • Leukemia sel berbulu (HCL) kadang-kadang dianggap sebagai subset CLL, tetapi tidak sesuai dengan kemas ke dalam pola ini. Kira-kira 80% daripada penduduk yang terlibat adalah lelaki dewasa. Tiada kes yang dilaporkan di kalangan kanak-kanak. HCL adalah tidak boleh diubati, tetapi mudah dirawat. Survival adalah 96% kepada 100% pada sepuluh tahun. 
  • T-sel leukemia prolymphocytic (T-PLL) adalah leukemia yang amat jarang dan agresif mempengaruhi dewasa; agak lebih ramai lelaki berbanding wanita didiagnosis dengan penyakit ini. Walaupun kelangkaan keseluruhannya, ia juga adalah jenis yang paling biasa matang sel T leukemia; hampir semua leukemia lain melibatkan sel-sel B . Adalah sukar untuk merawat, dan survival median diukur dalam bulan.
  • Leukemia Limfosit berbutir besar mungkin melibatkan sama ada T-sel atau sel NK ; seperti leukemia sel berbulu, yang melibatkan sel-sel semata-mata B, ia adalah yang jarang dan malas (tidak agresif) leukemia 
  • Dewasa T-leukemia sel yang disebabkan oleh virus manusia T-lymphotropic (HTLV), virus yang serupa kepada HIV . Seperti HIV, HTLV menjangkiti CD4 + T-sel dan replikasi dalam diri mereka, walau bagaimanapun, tidak seperti HIV, tidak memusnahkan mereka. Sebaliknya, HTLV "immortalizes" T-sel yang dijangkiti, memberi mereka keupayaan untuk berkembang yang luar biasa.

1 comment:

  1. sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah. memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah.. .. .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh Penawar kanser dan herba: Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagai mana untuk hadapi kanser..cara2 utk bdepan knser..pemakanan..dan nasihat2 utk anda..pada anda kanser adalah petama dalam hidup...pada sy yg dh jumpa ramai pesakit..munkin kita bley bkongsi pendapat n bgai mna hendak merawat sampai sembuh..sy hulur kn tangan pd anda..sambut lh sebelum telambat..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI

    ReplyDelete